EDP Tüzüğü


EŞİTLİK VE DEMOKRASİ PARTİSİ TÜZÜĞÜ

BÖLÜM I

KURULUŞ VE AMAÇ

KURULUŞ

Madde 1. EŞİTLİK ve DEMOKRASİ PARTİSİ demokrasinin evrensel ilkelerini içselleştirmiş, insan haklarını dünyanın her yerinde hiçbir ayrıcalık tanımadan savunan, üzerinde yaşadığı topraklardaki farklı etnik köken, inanç, cinsiyet, cinsel yönelim ve düşünceleri zenginlik olarak gören; farklı olanların eşitliğini ve karşılıklı saygı içinde bir arada yaşamayı savunan; dünyanın bağımsız ve eşit bir ülkesi olarak Türkiye’nin ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınma ve gelişmesini sağlamayı, laik ve demokratik Türkiye’yi hedefleyen; özgürlükçü, eşitlikçi, dayanışmacı ve katılımcı bir yurttaşlık bilinci ve sorumluluğu ile hareket eden; siyasetin odağına insanı koyan, herkesin iş ve aş sahibi olması ve kaliteli bir yaşam sürmesi için gerekli önlemleri almayı, siyasetin temel görevlerinden sayan, yaşadığı yere ve çevreye duyarlı, ulusal ve uluslararası dayanışmayı önemseyen;  uygarlığı geliştirmeyi hedefleyen insanların oluşturduğu siyasal bir kuruluştur.

Partinin merkezi Ankara, kısaltılmış adı EDP’dir.  Amblemi stilize edilmiş  EDP harfleridir. Kuruluş tarihi 12 Mart 2010’dur.

AMAÇ

Madde 2.  Bu tüzükle EŞİTLİK ve DEMOKRASİ PARTİSİ’NİN programı doğrultusunda sürdürülecek siyasal çalışmaların tam bir demokrasi ve katılım içersinde gerçekleştirilmesi, üyelerin görüş ve tercihlerinin Parti kararlarına yansımasının sağlanması ve toplumsal demokrasi, katılım ve eşitliğin örneklerinin Parti çalışmalarında ortaya konulması hedeflenmektedir.

Parti’nin tüm çalışmaları ve kararları bu Tüzüğe uygun olarak gerçekleşmeli, tüm organları bu Tüzük maddelerine uygun şekilde çalışmalıdır.

ETİK DEĞERLER

Madde 3. EŞİTLİK ve DEMOKRASİ PARTİSİ bütün insanların doğuştan eşit haklara sahip olduğu inancına yürekten bağlı bir siyasal harekettir.

Bütün insanlığın özgür ve eşit, insana yakışır şekilde yaşamasını amaçlamakta; dürüstlüğü, hakbilirliği  ve demokratlığı faaliyetlerinin temeli olarak görmektedir.

İnsanın insanca yaşama mücadelesinde, Parti içindeki ve dışındaki çalışmalarında dürüst olmayı temel ilke olarak benimsemektedir. Kendisi için doğal ve meşru saydığı hak, özgürlük ve olanakları, başkaları için de doğal ve haklı görmektedir. Her türlü haksızlığı, yolsuzluğu, hukuksuzluğu kendisine karşı yapılmış sayar.


BÖLÜM II: ÜYELİK                                                              

ÜYELİK  ANLAYIŞI

Madde 4. EŞİTLİK ve DEMOKRASİ PARTİSİ üyesi olmak, insanın insanca yaşaması için mücadele etmeye söz vermektir.

EDP üyeleri eşit hak ve sorumluluklara sahiptir. Bu hak ve sorumluluk eşitliği, bu tüzükte yazılı demokratik işleyiş kuralları ve kurumları ile hukuksal güvence altına alınmıştır.

ÜYELİK  KOŞULLARI

Madde 5. 18 yaşını dolduran, medeni ve siyasal haklarını kullanma yeterliliği olan, Parti Tüzüğünü, Programını ve ilkelerini benimseyen herkes partiye üye olabilir.

Üyelik için başvuranlar arasında sınıf, din, dil, ırk, cinsiyet, mezhep, aile, zümre ve meslek ayırımı gözetilmez.

ÜYELİĞE BAŞVURU VE KABUL

Madde 6.

Cinsiyet; ırk, milliyet, etnik köken, kültür ve dil; sınıf, zümre, meslek; din, mezhep, inanç veya felsefi görüş; cinsel yönelim vb. bir ayrım olmaksızın, 18 yaşını dolduran, medeni ve siyasal haklarını kullanma yeterliliği olan, Parti Tüzüğünü, Programını ve ilkelerini benimseyen herkes partiye üye olabilir.
Partiye üye olmak isteyenler oturdukları veya çalıştıkları yerin ilçe ya da belde parti birimine bizzat veya internet aracılığı ile başvururlar. Bizzat başvuranlar başvuru formunu üç suret olarak eksiksiz doldurup imzalarlar. İnternetle başvuru yöntemi üye yazılım yönetmeliğiyle düzenlenir.
Oturdukları yerde ilçe örgütü olmayanlar, il örgütüne, il örgütü bulunmaması halinde Genel Merkez’e üyelik başvurusu yaparlar.
Bizzat başvuranlara parti görevlisi “alındı belgesi” verir.
Başvuruda bulunanlardan 10 TL başvuru ödentisi alınır.
Başvuru ve üyelik ödentisinin alt ve üst sınırları her takvim yılının başından geçerli olmak üzere yasalar çerçevesinde Parti Meclisi tarafından belirlenir.
Üyelik başvuruları 30 gün süre ile ilçe merkezinde askıda tutulur. Bu süre içerisinde üyeliğe sırasıyla ilçe, il veya Genel Merkez düzeyinde itirazda bulunulabilir. İtirazlar yapıldığı kademece incelenir. Verilen kararlar askı yeri birimine ve üst birimlere gönderilir. Merkez Yürütme Kurulu kararı kesindir.
İlçe Yönetim Kurulu askı süresi sonrasında en geç 15 gün içinde başvuruyu inceleyip üyeliği kabul edilenleri üye kayıt defterine üye olarak kaydeder. Başvuru formunun bir suretini İl Başkanlığına bir suretini de Genel Sekreterliğe gönderir.
 Üyeliği kabul edilmeyenler kendilerine bildirimi takiben 15 gün içinde İl Yönetim Kuruluna itiraz edebilirler. İl Yönetim Kurulunca ilçe (başvuru beldeye yapılmış ise belde) yönetim kurulunun görüşü alındıktan sonra verilecek olan karar aynı yönde ise adaylığı reddedilen kişi MYK’ya başvurabilir. MYK kararı kesindir.
Üyeliğe kabul edilenler ilçe yönetimince liste halinde İl Başkanlığına ve Genel Sekreterliğe bildirilir.  Üyeliğe kabul edilenler parti kimliği alma hakkına sahiptir.

ÜYELERİN HAKLARI VE SORUMLULUKLARI

Madde 7.  Üyelik hak ve görevleri asil üyeliğin kazanılmasıyla başlar.

a)   Haklar

Parti üyeleri;

Tüzük ve ilgili yönetmeliklerin kuralları içinde, partinin tüm yönetim kademelerine ve görevlerine seçme, seçilme hakkına;
Parti hukukunun bir gereği olarak, hesap işleri dâhil parti politikaları ve uygulamaları hakkında bilgilenme hakkına;
Tüzüğün katılmalarını öngördüğü tüm kurullarda görüşlerini açıklamak ve savunmak, bu görüşlerini partinin diğer üyelerine ve kamuoyuna duyurmak hakkına;
İlgi duydukları alanlarda çalışma grupları oluşturma hakkına
            sahiptirler.

b) Sorumluluklar

Parti üyeleri;

Partinin temel ilkelerini, programını, Kurultay ve Kongre kararlarını, seçim bildirgelerini toplumun en geniş kesimlerine yaymak için çaba göstermek,
Seçildiği ve/veya gönüllü olarak sorumluluk aldıkları ve/veya verilen görevi kabullendikleri parti organlarının toplantılarına ve çalışmalarına katılmak,
 Parti etkinliklerine ve her türlü çalışmasına katılmaya özen göstermek,
Seçimlerde partinin başarısı ve parti adaylarının seçimi kazanması için çaba göstermek,
Partinin örgütlenmesi için çaba harcamak,
            Parti çalışmalarında ve kişisel yaşamında Parti ilkelerine ve insan haklarına uygun davranış ve çalışmalar içinde olmak,
            Partiye, PM tarafından belirlenen miktarda aidat ödemek ile
·sorumludurlar.

MYK KARARI İLE ÜYE YAZIMI

Madde 8. Aşağıda durumları belirtilen kişiler, MYK kararı ile üye yazılabilirler:

a)  Partiden yasal nedenlerle ayrılmış olup, engeli kalktığı için üye olmak isteyenler,

b) Yasal konumları nedeniyle daha önce partiye üye yazılamamış olanlar,

c) Daha önce başka bir partide üyelik, yöneticilik, Belediye Meclisi veya İl Genel Meclisi üyeliği, Belediye Başkanlığı veya Milletvekilliği yapmış olanlar veya yapmakta olanlardan İl veya İlçe Yönetim Kurullarının önerdiği kişiler,

d) Genel Başkan, MYK veya PM tarafından parti üyesi olmasında yarar görülenler

MYK kararı yoluyla bir takvim yılı içinde, herhangi bir ilçeye, o takvim yılı başında o ilçede kayıtlı üye sayısının yüzde 3’ünden fazla sayıda üye yazılamaz.

Partiye MYK kararı ile kaydedilmiş olanlar üyelik haklarını, üyeliğe kabul tarihlerinden itibaren kullanmaya başlayabilirler.

Partiden bir disiplin kovuşturması nedeniyle uzaklaştırılanlar MYK kararıyla üye olamazlar Kurultay ve Kongreler takvimi açıklandıktan sonra, MYK kararı ile üye kaydedilemez.

SEÇİMLERLE İLGİLİ ORTAK HÜKÜMLER, SEÇME VE SEÇİLME YETERLİLİĞİ

Madde 9. Partide, her türlü organ seçimlerinde, organ üye tam sayısının en az % 40’ı oranında,   seçilmesi halinde ise  % 50’si oranında kadın kotası ve en az % 20’sinin 30 yaş altında olmasını öngören gençlik kotası uygulanır.

Bu kotaların uygulanmasının mümkün olmadığı hallerde organların oluşturulması, Parti İçi Seçimler Yönetmeliğinde düzenlenecektir.

Partide uygulanacak seçim sistemi farklı fikirlerin kendini ifade etmesini sağlayacak, çoğulculuğu ve parti içi demokrasiyi koruyacak şekilde düzenlenir.

Partide, gerek parti içi görevlere, gerekse genel ve yerel yönetim seçimlerinde aday olabilmek ve oy kullanabilmek için;

a) En az üç aydır partiye üye olmak,

b) Üyelik ödentisini ödemiş olmak,

gereklidir.

YER DEĞİŞTİRME VE ADRES BİLDİRME

Madde 10.  - Partinin birden çok ilçe örgütüne üye olunamaz. Aksi halde, son yazılma tarihinden önceki yazılımlar geçersizdir.

Parti üyesi;

Kayıtlı olduğu ilçeden ayrıldığında adres değişikliğini eski ve yeni ilçesine;
İlçe içindeki adres değişikliğini de ilçesine bildirir.

İlçe yönetimleri adres değişikliklerini İl Yönetimine ve Genel Sekreterliğe bildirir.

ÜYELİĞİN DÜŞMESİ

Madde 11.   Üyenin parti üyeliği aşağıdaki nedenlerle düşebilir:

a)         Üyelik başvuru belgesinde gerçek dışı bilgi verildiği saptandığında,

b)         Üyenin üyelik yazımı sırasında yasaların ve Tüzüğün aradığı nitelikleri taşımadığı anlaşıldığında,

c)         Üyenin üye olduktan sonra üye olabilmek için aranılan nitelikleri yitirdiği saptandığında,

d)         Disiplin suçları nedeniyle yetkili kurulların verdiği karar sonucunda,

e)         İstifasını vermemekle birlikte bir başka siyasi partiye üye olduğu öğrenildiğinde,

f)          Üyenin ölümü halinde,

g)     Parti örgütüne bildirdiği adresinde bulunmaması nedeniyle 1 yıl süreyle kendisiyle ilişki kurulamaması durumunda, ilçe yönetimi üyeliğin düşürülmesi kararını alır ve il yönetimine bildirir. İl yönetimi 15 gün içerisinde gerekli incelemeyi yapar ve;

Üyeliğin düşürüldüğünü Genel Sekreterliğe;

Üyeliğin düşürülmesine gerek görmediği halleri gerekçesiyle birlikte İlçe Yönetimine bildirir.

Üyelikten düşürülen üye kararın kendisine tebliğinden başlayarak 10 gün içerisinde parti Genel Sekreterliğine başvurarak itiraz edebilir. Bu itiraz 15 gün içerinde MYK’da değerlendirilir. MYK kararı kesindir.

ÜYELİKTEN AYRILMA

Madde 12. Her üye istediğinde partiden ayrılma hakkına sahiptir. Partiden ayrılmak isteyen üye kayıtlı olduğu parti İlçe Başkanlığına yazılı olarak başvurur. Ayrılan üye, parti kimliğini iade etmekle yükümlüdür. Ayrılan üyenin adı üye kayıt defterinden silinir. Ayrılma, 10 gün içerisinde İl Başkanlığına ve Genel Sekreterliğe bildirilir.

ÜYE KÜTÜĞÜ

Madde 13. Tüzük ve yönetmelikte belirlenen kurallara uygun olarak yapılan üye yazımları Genel Merkez’de toplanarak parti üye kütüğü oluşturulur. Parti içi seçimlerde genel merkez kayıtları (parti üye kütüğü) esas alınır.  Üyelikle ilgili diğer ayrıntılı hususlar üye yazım yönetmeliği ile düzenlenir.

FAHRİ ÜYELİK

Madde 14. Parti, özel katkısı olabilecek ve isteyen partisiz kişilerin de çalışmalara katkısının alınmasını sağlar. Parti örgütleri bu amaçla, isteyen partisiz kişiler arasından fahri üyeler kayıt edebilir. Fahri üyelerin partiye kabulünde üye yazımı esasları geçerlidir. Fahri üyelerden tüm parti örgüt, organ ve kademelerinde etkin bir biçimde yararlanılabilmesi için Parti Meclisi gerekli yönetmeliği çıkarır.


BÖLÜM III: ÖRGÜT

PARTİ ÖRGÜTLERİ

Madde 15. Parti örgütleri 7 ayrım altında  toplanır.

PARTİ ÖRGÜT BİRİMLERİ

Madde 16. Parti örgütü 7 ayrımda toplanır:

Ayrım I- Yönetim Organları: İlçe, İl ve Genel Merkez Yönetimleri.

Ayrım II- Kurultay ve Kongreler,

Ayrım III- Parti Grupları

Ayrım IV- Disiplin Organları

Ayrım V) Meclisler ve Temsilcilikler

Ayrım VI) Danışma Kurulları

Ayrım VII) Destek Birimleri

Örgütlerin kuruluşu, çalışma yöntemleri ve ana parti örgütleri ile ilişkileri, Tüzük ve ilgili yönetmeliklerle düzenlenir.

AYRIM I: YÖNETİM ORGANLARI

İLÇE YÖNETİM KURULU

Madde 17.  İlçe Yönetim Kurulu;

Atamalarda, bir başkan ve en az dört yönetim kurulu üyesinden;

Kongrelerde ise:

a)         Nüfusu 100.000’e kadar olan ilçelerde bir Başkan ve altı üyeden,

b)         Nüfusu 100.000’den fazla olan ilçelerde bir Başkan ve on üyeden,

oluşur.

İlçe Yönetim Kurulu olağan olarak 15 günde bir toplanır. En az üç kez üst üste ya da bir yıl içinde toplam üç kez mazeretsiz olarak toplantıya katılmayan üyenin yönetim kurulu üyeliği düşer. Bu şekilde üyeliği düşen, istifa, ölüm ve diğer nedenlerle boşalan yönetim kurulu üyelikleri için yedekler cinsiyet kotası gözetilerek çağırılır.

Tüm yedek üyeler göreve çağırıldığı halde yönetim kurulunun 2/3 çoğunluğunu sağlayamayan İlçe Yönetim Kurulu ile üç kez üst üste yeterli çoğunlukla toplanamadığı İl Yönetimi veya MYK’ca tespit edilen İlçe Yönetimi düşmüş sayılır ve yerine İl Yönetimince atama yapılır. Bu şekilde oluşan ilçe yönetimleri en geç 45 gün içinde İlçe Kongresini toplantıya çağırarak organ seçimlerini yeniler.

İlçe Yönetim Kuruluna, ilçe gençlik meclis temsilcisi, ilçe kadın meclisi temsilcisi ve emek meclisi temsilcisi fahri üye olarak katılırlar.

İlçe Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:

a)         Partinin ilkelerini, programını, seçim bildirgelerini anlatmak, partinin oy potansiyelini artırmaya çalışmak, aleyhte propagandaları karşılamak

b)         Tüzük kurallarını, kongre kararlarını, üst yönetim birimlerinin kararlarını uygulamak,

c)         İlçe örgüt birimlerinin çalışmalarını denetlemek ve daha etkin çalışmalarını sağlamak,

d)         İlçelerindeki genel ve yerel yönetimlerin ve diğer partilerin çalışmalarını izlemek ve gerek gördüklerini üst yönetim birimlerine iletmek,

e)         Tüm seçimlerde parti adaylarını kazandırmak ve başarılı bir sonuç alınması için çalışmak. Bunun için gerekli çalışma programlarını düzenlemek, seçim örgütlenmesini yapmak, sandık görevlilerini belirlemek, eğitmek ve seçim sonuçları kesin olarak alınıncaya dek görevleri başında bulunmalarını sağlamak,

f)          Yöreye özgü ekonomik ve sosyal sorunlar ile ilgili verileri toplamak, araştırmalar yapıp tartışmak, karar almak ve sonuçlarını ilgili parti örgüt birimleriyle paylaşmak,

g)         İl Yönetimini bilgilendirerek ilçelerinde kamuoyuna dönük siyasal, toplumsal, kültürel etkinlikler düzenlemek,

h)         Parti çalışmalarında bulunmak üzere gerek gördüğü yerlerde sokak, mahalle, köy, işyeri, site vb. örgütlenmeleri kurmak,

i)          Kendi arasından gizli oyla ve katılanların salt çoğunluğu ile bir sekreter ve bir sayman seçmek,

j)          Belde örgütlerini atamak,

k)     İlçenin ekonomik, toplumsal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunacak projelerin oluşturulmasını ve bu projelerin Genel Merkezin bilgisine sunulmasını sağlamak; bu             amaçla ilçelerinin özel sorunları ile ilgili olarak çalışma grupları oluşturmak, sivil             toplum örgütleri ile parti ilke ve programları göz önünde bulundurarak etkinlikler             düzenlemek,

l) Her türlü parti faaliyetinin gerçekleştirilmesi için geçici veya kalıcı görevlendirmeler yapmak

İLÇE BAŞKANI

Madde 18. İlçe Başkanı ilçesinde partiyi temsil eder.

Başkanı olduğu yönetim kurulunun Tüzük ve yönetmelik kuralları içerisinde, yapılan iş bölümüne uygun, düzenli bir şekilde çalışmasını sağlar. Örgüt birimlerinin ve parti üyelerinin parti çalışmalarına katılımını koordine eder.

İlçesinde kamu kuruluşları, tüzel ve özel kişiler ile parti adına yazışır ve ilişki kurar.

İlçe Başkanına yokluğunda İlçe Sekreteri vekalet eder.

Ölüm, istifa ve diğer nedenlerle ilçe başkanlığının boşalması durumunda İlçe Yönetim Kurulu, en geç yedi gün içinde ilçe sekreterinin çağrısı ile toplanır ve Yönetim Kurulu içinden bir üyeyi İlçe Başkanı olarak seçer. Eksilen yönetim kurulu üyesi; sıra ve  kotalar gözetilerek belirlenen yedek üye çağrılarak tamamlanır.

BELDE ÖRGÜTÜ

Madde 19.  İl ve ilçe merkezleri dışında, belediye örgütü olan ve en az (3) parti üyesi bulunan yerlerde “Belde Örgütü” kurulur. Belde örgütlerinin yönetici  sayısı, beldenin nüfus ve diğer özelliklerine göre il yönetim kurullarınca belirlenir. Belde örgütü tümüyle ilçe yönetim kurulunun sorumluluğu altında ve ona bağlı olarak çalışır.

İL YÖNETİM KURULU                                                                                                      

Madde 20. İl Yönetim Kurulları atamalarda, bir Başkan ve en az altı yönetim kurulu üyesinden oluşur.

Kongrelerde ise:

a)         Nüfusu 300.000’e kadar olan illerde bir Başkan ve on iki üyeden,

b)         Nüfusu 300.000’den bir milyona kadar olan illerde bir Başkan ve on dört üyeden,

c)         Nüfusu bir milyon’dan (1.000.000) fazla olan illerde bir Başkan ve yirmi üyeden oluşur.

Ayrıca, yönetim kurulu üye sayısının yarısı kadar da yedek üye seçilir.

İl Yönetim Kurulları olağan olarak haftada bir toplanırlar. En az üç kez üst üste ya da bir yıl içinde 6 kez mazeretsiz olarak toplantıya katılmayan üyenin üyeliği düşmüş sayılır. Bu şekilde üyeliği düşen, istifa, ölüm ve diğer nedenlerle boşalan yönetim kurulu üyelikleri için yedekler kadın ve gençlik kotaları gözetilerek çağrılır.

Tüm yedek üyeler göreve çağrıldığı halde yönetim kurulunun 2/3 çoğunluğunu sağlayamayan İl Yönetim Kurulları ile üç kez üst üste yeterli çoğunlukla toplanamadığı MYK’ca tespit edilen il yönetimleri düşmüş sayılır ve yerine MYK tarafından atama yapılır. Bu şekilde oluşan il yönetimleri en geç kırkbeş gün içinde İl Kongresini toplantıya çağırarak organ seçimlerini yenilerler.

İl Yönetim Kuruluna, il gençlik meclis temsilcisi ve il kadın meclisi temsilcisi ve emek meclisi temsilcisi fahri üye olarak katılırlar.

İl Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:

a)         Partinin ilkelerini, programını, seçim bildirgelerini anlatmak, partinin oy potansiyelini arttırmaya çalışmak, aleyhte propagandaları karşılamak,

b)         Tüzük kurallarını, kongre kararlarını, üst yönetim birimlerinin kararlarını uygulamak,

c)         İl örgüt birimlerinin çalışmalarını takip ve koordine etmek ve daha etkin çalışmalarını sağlamak,

d)         İlçe veya illerde genel ve yerel yönetimlerin ve diğer partilerin çalışmalarını izlemek ve gerek gördüklerini üst yönetim birimlerine iletmek,

e)         Tüm seçimlerde parti adaylarını kazandırmak ve başarılı bir sonuç alınması için çalışmak. Bunun için gerekli çalışma programlarını düzenlemek, seçim örgütlenmesini yapmak, sandık görevlilerini belirlemek, eğitmek ve seçim sonuçları kesin olarak alınıncaya dek görevleri başında bulunmalarını sağlamak,

f)          Yörelerine özgü ekonomik ve sosyal sorunlar ile ilgili araştırmalar yapıp tartışmak, kararlar almak ve sonuçlarını üst yönetim birimlerine iletmek,

g)         Parti programı doğrultusunda siyasal, toplumsal, kültürel etkinlikler düzenlemek,

h)         Parti çalışmalarında bulunmak üzere gerek gördüğü yerlerde ihtiyari olarak sokak, mahalle, köy, işyeri, üniversite, site vb. örgütlenmeleri yapmak.

i)          Kendi arasından gizli oyla bir sekreter ve bir sayman seçmek.

j)          İl dahilindeki ilçelerde kurucu yönetimleri atamak.

k)      İlinin ekonomik, toplumsal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunacak projelerin

 oluşturulmasını ve projelerin Genel Merkezin bilgisine sunulmasını sağlamak, bu

amaçla illerinin özel sorunları ile ilgili olarak çalışma grupları oluşturmak, sivil toplum      örgütleri ile parti programı çerçevesinde etkinlikler düzenlemek.

l)       Partinin programını illerinde açıklamak, partiyi tanıtmak, seçmeni oy vermeye yöneltmek için sosyal, kültürel ve sportif etkinlikler düzenlemek.

m)        İlçe yönetimlerinin çalışmalarını takip ve koordinasyonunu gerçekleştirmek, daha etkin çalışmalarını sağlamak.

n)  Her türlü parti faaliyetinin gerçekleştirilmesi için geçici veya kalıcı görevlendirmeler yapmak.

İlçe ve il örgütlerinin çalışma usul ve esasları ile kongrelerinin çalışmalarına ve seçimlere ilişkin usul ve esaslar, yönetmeliklerle düzenlenir.

İL BAŞKANI                                                                                                                                

Madde 21. İl Başkanı ilinde partiyi temsil eder.

Başkanı olduğu yönetim kurulunun tüzük ve yönetmelik kuralları içerisinde, yapılan işbölümüne uygun, düzenli bir şekilde çalışmasını sağlar. Örgüt birimlerinin ve parti üyelerinin parti çalışmalarına katılımını koordine eder.

İllerinde kamu kuruluşları, tüzel ve özel kişiler ile parti adına yazışır ve ilişki kurarlar.

İl Başkanına yokluğunda İl Sekreteri vekâlet eder.

Ölüm, istifa ve diğer nedenlerle il başkanlığının boşalması durumunda İl Yönetim Kurulu, en geç yedi gün içinde il sekreterinin çağrısı ile toplanır ve Yönetim Kurulu içinden bir üyeyi İl Başkanı olarak seçer. Eksilen yönetim kurulu üyesi; sıra ve kadın ve gençlik kotaları gözetilerek belirlenen yedek üye çağrılarak tamamlanır.

İLÇE VE İLLERDE SEKRETER ve SAYMAN                        

Madde 22.  İlçe ve İl Yönetim Kurulları kendi aralarından gizli oyla ve katılanların salt çoğunluğu ile bir Sekreter, bir Sayman seçerler.

Sekreter:

a)         Partinin kendi düzeyindeki her türlü yazışma işlerini yürütür,      

b)         Yönetim Kurulu gündemini ve toplantılarını yönetim kurulu üyelerinin önerileri doğrultusunda düzenler,  

c)         Parti çalışmalarının yürütülmesinde ve takibinde Başkana yardımcı olur.

d)         İl veya İlçe Başkanı herhangi bir nedenle görevinin başında değil ise veya görevli olarak il veya ilçe dışında ise başkana vekalet eder.

Sayman:

a)         İlçe veya ilinde yönetimin hesap işlerini yürütmekle görevlidir. Bu çerçevede bütçe ve gelir gider tablolarını hazırlar.

b)         Görev alanı içindeki birimlerinin hesaplarını denetler.

c)         Üye ödentilerini toplar. Ödentilerini ödemeyen üyeleri izler ve uyarır.

d)         Partinin taşınır ve taşınmaz mallarının korunmasını sağlar,

e)         Partinin mali konuları ile ilgili politika ve projeler geliştirilmesinden sorumlu Yönetim Kurulu üyesidir.

GENEL MERKEZ KARAR VE YÜRÜTME ORGANLARI

GENEL BAŞKAN

Madde 23.  Partiyi Genel Başkan temsil eder.

Genel Başkan, disiplin kurulları dışında bütün parti örgütünün başıdır. Genel Başkan,  Kurultay’ı, parti yönetim birimlerini,  parti kurul ve organlarını ve parti görevlilerini birlikte ya da ayrı ayrı toplantıya çağırabilir.

Genel Başkan adayları, ilgili gündem maddesine geçilmeden önce, Kurultay’ın seçilmiş üye sayısının  yüzde beşi (5) kadar Kurultay üyesinin yazılı ve imzalı önerisi  ile aday olur. Bir Kurultay üyesi birden fazla adayı öneremez.

Birden fazla aday varsa, oylama ortak oy pusulası ile yapılır.  Kurultay Başkanlığı adaylar veya temsilcileri huzurunda çekilen kuraya göre bu pusulayı düzenler.

Genel Başkan seçiminde, Siyasal Partiler Kanunu hükümleri uygulanır.

Genel Başkan’ın görev süresi iki Olağan Kurultay arasıdır. Ancak, Olağanüstü Kurultay’da seçilmiş olan Genel Başkan’ın görevi ilk Olağan Kurultay’da sona erer.

Bir Genel Başkan, ardarda en fazla üç (3) Olağan Kurultay süresi kadar görev yapabilir. Bu süreden sonra, bir Olağan Kurultay dönemi kadar ara geçmeden yeniden aday olamaz.

Genel Başkan yokluğunda yardımcılarından birisini genel başkan vekili olarak yetkilendirir.

Genel Başkanlık, istifa, ölüm ve diğer nedenlerle boşaldığında, Genel Sekreter en geç on gün içinde Parti Meclisi’ni toplantıya çağırır. Parti Meclisi, Parti’yi temsil yetkisini kendi içinden seçeceği bir üyeye tevdi eder ve en geç kırk beş gün içinde Kurultay’ı toplar ve Genel Başkan seçimini yapar.

PARTİ MECLİSİ                                                                                                                        

Madde 24. Parti Meclisi, Kurultay’dan sonra Partinin en yetkili organıdır.

Parti Meclisi’nin başkanı Genel Başkan’dır.

Parti Meclisi, Kurultay’ca seçilen yüz (100) üye ile Genel Başkan’dan oluşur. Kurultay’da PM

üye tam sayısının yarısı kadar yedek üye seçilir.

Kurultay’da Parti Meclisi üyeliğine aday olmak isteyenler en az yedi (7) gün öncesinde Genel Sekreterliğe kısa özgeçmişleri ile birlikte başvururlar. Genel Sekreterlik, bu başvuruları Parti Seçim Yönetmeliği’nde belirtilen usullere göre düzenleyip Kurultay üye sayısı kadar çoğaltmak ve üyelere dağıtmakla yükümlüdür. Ayrıca aday olmak isteyenler Kongre divanına gündemin seçim maddesine geçilmeden öncesine kadar aday olabilirler.

Parti Meclisi seçimlerinde kadın ve gençlik kotası uygulanır.

Yazılı mazereti olmaksızın üç kez üst üste ya da bir yıl içinde 4 kez Parti Meclisi toplantısına katılmayan üyelerin üyeliği Parti Meclisi kararıyla düşer.

Parti Meclisi üyeliklerinin boşalması halinde, yerine sırası ile ve kotalar gözetilerek yedek üyeler çağırılır. Tüm yedek üyeler çağırıldığı halde Parti Meclisi üye sayısı,  üye tam sayısının üçte ikisinin (2/3) altına düşmüşse, Genel Başkan Kurultay’ı toplantıya çağırarak, Parti Meclisi seçimlerini Tüzüğe uygun olarak yeniler.

Parti Meclisi olağan olarak iki ayda bir toplanır. Gündem, MYK’da değerlendirilerek, Genel Sekreter tarafından hazırlanır. Genel Başkan’ın ve üyelerin onda birinin (1/10) yazılı olarak önerdiği konular da gündeme alınır.

Gündem üyelere en az üç gün önce, incelenecek yazı, tasarı ve belgelerle birlikte duyurulur.

Genel Başkan Parti Meclisi’ni toplantıya çağırabilir. Ayrıca MYK kararı veya üyelerin beşte birinin (1/5) yazılı istemi ile de, isteyenlerin belirleyeceği gündemle Parti Meclisi toplantıya çağrılır.

PARTİ MECLİSİ’NİN GÖREV VE YETKİLERİ                                                          

Madde 25. Parti Meclisi’nin görev ve yetkileri şunlardır:

a)         Yasalar ve tüzükle Kurultay’a verilmiş yetkiler dışında bütün kararları alabilir.

b)         Parti Programı ve Kurultay kararları çerçevesinde partinin politikalarını ve stratejisini belirler. Seçim bildirgesini hazırlar. Parti politikalarının halka anlatılıp benimsetilmesi için gerekli çalışmaları yapar.

c)         Partinin hükümet kurmasını, koalisyon ortağı olmasını, hükümetten çekilmesini görüşerek karara bağlar. Bu kararlarda TBMM Grubu Başkan Vekilleri ile grup Yönetim Kurulu üyeleri de oylamaya katılırlar.

d)         Partinin kurduğu, ya da katıldığı hükümetlerin programı üzerindeki görüşlerini bildirir.

e)         Büyük Kongre’ye sunulmak üzere, partinin çalışma raporunu ve parti politikaları ile ilgili olarak Kongre’nin almasını öngördüğü kararların taslaklarını hazırlar. İllerden gelen, il kongrelerince alınmış karar tasarılarını inceler. Uygun gördüklerini Kongre’ye sunulmak üzere görüşülmesi için hazırlık komisyonlarına gönderir. Hazırlık komisyonundan gelen raporları inceleyerek, Kongre’ye sunulup sunulmamasına karar verir.

f)          Yıllık bütçeyi görüşüp karara bağlar, kesin hesabı onaylar veya reddeder.

g)         Parti Tüzüğü veya Programı’nda yapılması öngörülen değişiklikleri görüşerek, Kongre’ye sunulacak önerileri hazırlar.

h)         Partinin tüzel kişiliğine son verme ya da başka partiyle birleşme hallerinde, Kongre’ye sunulmak üzere görüş belirler.

i)          Seçimlere katılıp katılmamayı, seçimlerde Tüzük’te yazılı hükümlere göre uygulanacak aday saptama yöntemini belirleyip kararlaştırır.

j)          Milletvekili genel ve ara seçimlerinde aday sayısının % 5’i kadar merkez adayı belirleyebilir. Belirlenen merkez adaylarının MYK önerisi ile hangi seçim çevresinde ve hangi sırada kullanacağına karar verir. Merkez adayları milletvekili sayısı 2 olan yerlerde % 50, daha çok olan yerlerde ise % 30 oranını aşamaz. Gerekli durumlarda yerel yönetim seçimlerinde aday belirler.

k)         Kendi arasından Genel Başkan’ın veya Parti Meclisi üyelerinin beşte birinin (1/5)

imzalı önergeleriyle, gizli oyla ve Parti Meclisi’nin salt çoğunluğu ile 24 kişilik Merkez Yürütme Kurulu üyelerini seçer

l)          Parti içinde yapılacak seçimlerde uygulanacak esasları belirler, bununla ilgili yönetmelikleri, organlarının işleyişine ilişkin yönetmelikleri ve diğer yönetmelikleri hazırlar.

m)        Gerek gördüğü hallerde, seçimden önce üçte iki (2/3) çoğunluk ile alacağı kararla, Genel Başkan dışında bir partiliyi Başbakan Adayı ilan etmeyi görüşmek üzere Kongre’si toplantıya çağırır.

n)         Yasalar ve tüzükte öngörülen diğer görevleri yapar, yetkileri kullanır.

MERKEZ YÜRÜTME KURULU (MYK)

Madde 26- Merkez Yürütme Kurulu Partinin en üst yürütme organıdır. MYK, Genel Başkan ve Parti Meclisi’nce seçilen 24 üyeden oluşur.

Merkez Yürütme Kurulu olağan olarak iki haftada bir toplanır. Genel Başkan veya üyelerin üçte birinin talebi üzerine olağanüstü olarak toplanabilir. Merkez Yürütme Kurulu salt çoğunlukla toplanır ve katılanların salt çoğunluğu ile karar alır.

Genel Sekreter,  toplantı gündemini Genel Başkan’ın görüşünü alarak oluşturur. MYK üyelerinin beşte birinin önerdiği konular gündeme alınır.

Merkez Yürütme Kurulu’nun başkanı Genel Başkan’dır. Genel Başkan’ın olmadığı zamanlarda Genel Sekreter MYK toplantısına başkanlık eder.

Yazılı mazereti olmaksızın üç kez üst üste ya da bir yıl içinde 7 kez Merkez Yürütme Kurulu toplantısına katılmayan üyenin üyeliği düşer.

İstifa, ölüm veya diğer nedenlerle MYK üyelikleri boşaldığında ilk Parti Meclisi toplantısında yeni üye veya üyeler için seçim yapılır.

MYK’NIN GÖREV VE YETKİLERİ                                                                                                                        

Madde 27. MERKEZ YÜRÜTME KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ

Merkez Yürütme Kurulu’nun görevleri şunlardır:

a)         Büyük Kongre ve Parti Meclisi kararlarını uygular. Parti programını yayar, partinin ilkelerini benimsetmek, seçimleri kazanmak için gerekli tüm girişimleri yapar.

b)         Partinin hükümetle, başka parti veya kuruluşlarla olan ilişkilerini, Parti Meclisi’nin ilke kararları doğrultusunda düzenler.

c)         Tüzüğün ilgili maddesi uyarınca gerekli gördüğü hallerde İlçe ve İl Başkan ve Yönetimlerini görevden alır ve yerine atama yapar.

d)         Partinin çalışma programını hazırlar ve Parti Meclisi’ne sunar.

e)         Ülkenin ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunacak projelerin oluşturulması için örgütten gelen önerileri değerlendirir ve bu projelerin gerektiğinde ulusal plan ve programlarda yer alması için girişimlerde bulunur.

f)          Araştırma, yayın ve benzeri çalışmaları düzenler.

g)         Olağan veya olağanüstü kongrelerle ilgili hazırlıkları yapar.

h)         Yıllık bütçeyi hazırlar. Parti Meclisi’nin onayından sonra uygular. Kongre’ye ve ilgili yerlere sunmak üzere kesin hesabı çıkartır.

i)          Partinin uluslararası ilişkilerini Parti Meclisi’nin aldığı kararlar doğrultusunda düzenler ve yürütür.

j)          Büyük Kongre’ye sunulacak çalışma raporu taslağını hazırlar ve Parti Meclisi’nin onayına sunar.

k)         Tüzüğün öngördüğü yönetmelikleri hazırlayıp Parti Meclisi’nin onayına sunar.

l)          İl ve ilçelerin her konudaki çalışmalarını izler, denetler ve buna ilişkin önlemleri alır.

m)        İl ve ilçelerde kurucu yönetimleri atar.

n)         Parti içi eğitim ile ilgili gerekli yönetmelikleri ve usulleri hazırlar.

o)         Gerek duyulan yerlerde Parti’nin yurtdışı temsilciliklerini oluşturur. Bu temsilciliklerin kuruluşu, çalışma esasları ve diğer parti organları ile ilişkileri ve denetim usulleri, yönetmelikle belirlenir.

p)        Genel Başkan yardımcılarının görev ve sayılarını belirler,

r)    Genel Başkan veya MYK üyelerinin 1/5i tarafından önerilecek Genel Başkan Yardımcılarını seçer. Seçilen Genel Başkan Yardımcılarının göreve başlatılması Genel Başkan tarafından yapılır.

s)        Genel Sekreter Yardımcılarını görevlendirir.

t)          Yasalar, Tüzük ve Yönetmeliklerce kendisine verilen yetkileri kullanır.

GENEL SEKRETER

Genel Sekreter, Merkez Yürütme Kurulu üyeleri arasından Genel Başkan’ın veya MYK üyelerinin 1/5’inin önerileri ile MYK tarafından seçilir.

Genel Sekreter Yardımcıları, Genel Sekreter’in önerisi üzerine MYK tarafından görevlendirilir. Görev dağılımını Genel Sekreter yapar.

Genel Sekreterlik, parti örgütünün başvurma yeridir. Parti örgütü ile olan ilişkileri Genel Sekreterlik yürütür, yazışmaları yapar, iletişimi sağlar.

Parti Genel Merkezi’ndeki hizmetlerin yürütülmesi, personel yönetimi ve benzeri işlerin yapılmasını gerçekleştirir.

Genel Sekreter, Genel Merkez Üye Yazım Birimini kurar, çalıştırır ve denetler. Yargıtay Başsavcılığı’na yasa gereği verilmesi gerekli belgeleri hazırlar ve sunar.

Genel Sekreter’in yokluğunda kendisine görevlendireceği bir yardımcısı vekâlet eder.

Genel Sekreterlik ölüm, istifa veya başka nedenlerle boşaldığında Genel Başkan MYK’yı toplantıya çağırarak Genel Sekreter seçimini gerçekleştirir. O zamana kadar Genel Sekreterliğe Genel Başkan’ın görevlendireceği bir Genel Sekreter Yardımcısı vekalet eder.

GENEL SAYMAN

Genel Sayman Genel Başkan’ın veya MYK üyelerinin 1/5’inin önerileri ile Merkez Yürütme Kurulu üyeleri arasından, Merkez Yürütme Kurulu tarafından seçilir.

Genel Sayman partinin mali politikasının uygulanmasında, gelirlerinin toplanmasında, harcamaların yapılmasında, her aşamada yasa ve Tüzük hükümlerine uygunluğu, gelir-gider defterlerinin, bütçe ve kesin hesapların düzenli ve süresinde tutulmasını sağlamakla, kurulların bu konulara ilişkin kararlarını uygulamakla ve üye aidatlarının düzenli olarak toplanmasıyla görevli ve sorumludur.

Partide hesapların saydamlığı ve açıklığı esastır. Genel Sayman, partinin gelirlerini ve giderlerini tam bir saydamlık içinde, partinin bilgisayar ortamında üç ayda bir yenilenen gelir-gider tabloları ile kamuoyuna açıklamak zorundadır.

Parti mallarının ve demirbaşlarının korunması Genel Sayman’ın görevidir. Genel Sayman bu görevlerini çıkarılacak Parti Hesap İşleri Yönetmeliğine uygun olarak yerine getirir.

MERKEZ YÜRÜTME KURULU’NA GÜVENSİZLİK                                              

Madde 28. Parti Meclisi üyelerinin en az beşte ikisi (2/5)  tarafından MYK üyeleri için tek tek ya da topluca güvensizlik önergesi verilebilir.

Bu durumda Genel Başkan öneri için görüşme açar ve bu görüşmeler sonunda önerge gizli oyla oylanır. Tek tek görevden alınması önerilen üyeler kendileriyle ilgili oylamaya katılamazlar. Kurulun tümü için güvensizlik önergesi verildiğinde tüm üyeler oylamaya katılırlar.

Oylama sonunda Parti Meclisi üyelerinin üçte ikisinin (2/3) oylarıyla hakkında güvensizlik belirtilen üyeler veya MYK görevden alınmış olur. Bu üyeler ya da MYK yerine Parti Meclisi’nce yeniden seçim yapılır.


AYRIM II:  KONGRELER

İLÇE KONGRESİ

Madde 29- İlçe kongreleri iki yıldan az üç yıldan fazla olmayacak sürelerde, Parti Meclisince belirlenecek takvime göre yapılır.

Üye sayısı 400’ü geçmeyen ilçelerde seçme ve seçilme hakkına sahip tüm üyeler kongre üyesidirler.

İlçe kongresinin üyeleri şunlardır:

a)         Kongrede seçilmiş İlçe Başkanı, İlçe Yönetim Kurulu üyeleri, Belde Başkanları, varsa beldelerin ve ilçenin partili Belediye Başkanları,

b)         O ilçede kayıtlı Milletvekilleri, Parti Meclisi üyeleri, Merkez Disiplin Kurulu üyeleri ve üyeliği devam eden kurucu üyeler,

c)         Üye sayısı 400 kişiyi geçen ilçelerde, mahalle ve köylerde son genel seçimlerde alınan oy oranına göre, İl Yönetimi’nce tüzük ve seçim yönetmeliği kurallarına göre belirlenecek sayıda seçilmiş, sayısı 400’i geçmeyen İlçe Kongre üyeleri. Parti’nin seçimlere katılmadığı durumlarda bu sayı mahallelerin ve köylerin nüfusuna ve üye sayısına göre il yönetimince belirlenir. Bu şekilde oluşacak ilçe kongresi üyelerinin sayısı 400’ü geçemez.

Kongre’nin gündemi İlçe Yönetimi’nce, öncelikle ilçenin sorunları ve örgütsel sorunlarını görüşecek biçimde düzenlenir.

İlçe kongrelerinde belirlenen sorunlar, görüşler ve alınan kararlar, gereğinde il kongresinde de tartışılmak üzere, il yönetimlerine yazılı olarak iletilir.

İlçe Kongrelerinde, İlçe Başkanı, İlçe Yönetim Kurulu üyeleri ve İl kongre üyeleri seçimleri,   Kongre üyelerinin katılımı ile ve yargı gözetimi altında yapılır.

İlçe Kongresi’nde İlçe Başkanlığı’na aday olacakların kongre üyelerinin en az yüzde 5’inin yazılı önergeleri ile aday gösterilmeleri gerekir.

Nüfusu   100.000’e kadar olan ilçelerde bir Başkan ve altı, nüfusu 100.000'den fazla olan ilçelerde ilçe başkanı dışında 10 kişi İlçe Yönetim Kurulu üyesi olarak seçilirler. Ayrıca, asil üye sayısı kadar yedek üye seçilir.

İlçe Yönetim Kurullarının seçimlerinde kadın ve gençlik kotaları uygulanır.

Bir kişi iki ayrı yönetim kurulunda görev yapamaz.

OLAĞANÜSTÜ İLÇE KONGRESİ

Madde 30. Yedekler de çağrıldığı halde yönetim kurulu üye tam sayısının yarısına ulaşılamazsa  veya ilçe kongre üyelerin beşte ikisi (2/5),   İlçe Başkanı’nın ve/veya İlçe Yönetim Kurulu’nun yenilenmesi için İl Başkanlığı’na yazılı olarak başvurursa, İl Yönetim Kurulu 30 gün içinde başvuruya ilişkin gerekli incelemeyi yaptıktan sonraki 15 gün içinde Tüzüğe uygun olarak ilçe kongresini toplayıp organ seçimlerini yenilemekle görevlidir.

Tüzüğün 43/d maddesi hükmü saklıdır.

İl Yönetim Kurulu veya Merkez Yürütme Kurulu olağanüstü ilçe kongresinin toplanmasına karar verebilir.

İL KONGRESİ

Madde 31.  İl kongreleri iki yıldan az üç yıldan fazla olmayacak sürelerde Parti Meclisi’nce belirlenecek takvime göre yapılır.

İl kongresinin üyeleri şunlardır:

a)         Kongrede seçilmiş İl Başkanı ve İl Yönetim Kurulu üyeleri

b)         Kongrede seçilmiş İl Disiplin Kurulu üyeleri,

c)         Partili İl Belediye Başkanı,

d)         İlin partili milletvekilleri,

e)         İldeki Parti Meclisi üyeleri, Merkez Disiplin Kurulu Üyeleri ve üyeliği devam eden kurucu üyeler,

f)          Her ilçe kongresince, o ilçede son genel seçimlerde alınan oy oranına göre il yönetimince belirlenen sayıda seçilecek İl Kongre üyesi. Parti’nin seçimlere katılmadığı durumlarda il yönetimince nüfusa göre il kongre üyesi sayıları belirlenir. Bu şekilde oluşacak il kongresi üyelerinin sayısı 600’ü geçemez

İl kongrelerinde gündem, öncelikle o ilin sorunları ve örgütsel sorunların görüşüleceği biçimde düzenlenir.

İl kongrelerinde belirlenen sorunlar, görüşler ve alınan kararlar, gereğinde Kongre’de de tartışılmak üzere yazılı olarak Genel Merkez’e iletilir.

İl kongrelerinde, İl Başkanları, İl Yönetim Kurulu üyeleri, İl Disiplin Kurulu üyeleri ve Kurultay üyeleri seçimleri, kongre üyelerinin katılımı ile ve yargı gözetiminde yapılır.

İl kongresinde İl Başkanlığı’na aday olacakların kongre üyelerinin en az yüzde 5 yazılı önergeleri ile aday gösterilmeleri gerekir.

İl kongrelerinde nüfusu 300.000’e kadar olan illerde il başkanı dışında 12; 300.000 den fazla olan illerde il başkanı dışında 14; bir milyondan (1.000.000) fazla olan yerlerde yirmi (20) İl Yönetim Kurulu Üyesi seçilir. Ayrıca bu sayı kadar yedek üye seçilir.

Kongre beş asıl beş yedek üyeden oluşan İl Disiplin Kurulu’nu seçer.

İl kongrelerinde ilin Milletvekili sayısının iki katı kadar Kongre üyesi seçilir.

İl Yönetim Kurullarında kadın ve gençlik kotaları uygulanır.

İl Disiplin Kurullarında kadın kotası uygulanır.

OLAĞANÜSTÜ İL KONGRESİ

Madde 32. Yedekler de çağrıldığı halde İl Yönetim Kurulu üye sayısının yarısına ulaşılamazsa, ya da il kongresi üyelerinin beşte ikisinin (2/5) yazılı başvurusu üzerine, MYK, 30 gün içinde gerekli incelemeyi yaptıktan sonra en geç 45 gün içerisinde İl Kongresini toplantıya çağırarak organ seçimlerini yenilemekle görevlidir.

Tüzüğün 43/d maddesi hükmü saklıdır.

KURULTAY

KURULTAY’IN OLUŞUMU

Madde 33. Kurultay partinin en üst organıdır. Kurultay, en geç üç yılda bir olağan olarak toplanır. Bütün partililer Kurultay kararlarına uymak zorundadırlar.

Kurultay kararları, tüm kamuoyuna ve ilgililere duyurulur.

Kurultay üyeleri şunlardır:

a)         Genel Başkan

b)         Parti Meclis Üyeleri

c)         Merkez Disiplin Kurulu Üyeleri

d)         Üyeliği süren Parti Kurucu Üyeleri

e)         Partili Milletvekilleri ve Bakanlar

g)         Tüzükle belirlenen sayılarda il kongrelerinde seçilen Kurultay delegeleri.

Kurultay toplantı yeter sayısı üye tamsayısının salt çoğunluğudur. İlk çağrı üzerine yapılan toplantıda, toplantı yeter sayısı bulunmuyorsa ikinci toplantı katılanlarla yapılır. Ancak bu sayı, Genel Merkez organlarına seçileceklerin sayısının iki katından az olamaz.

Parti Tüzük ve Programı’nda değişiklik yapılmasına ilişkin olan veya Parti politikalarını ilgilendiren konulardaki önerileri karara bağlamak için, bunların Genel Başkan, Parti Meclisi veya Kurultay üyelerinin en az yirmide biri (1/20) tarafından önerilmiş olması gereklidir.

Üyeliği devam eden kurucu üyelerinin sayısının Kurultay’ın seçilmiş üyelerinin yüzde 15’inden fazla olması halinde Kurucular Kurulu, Kurultay’ın toplantı tarihinden en az 30 gün önce toplanarak kendi içinden Kurultay’a katılacakların belirlenmesi için seçim yapar.

KURULTAY ONUR ÜYELERİ

Madde 34. Genel Başkanlık, Genel Başkan Yardımcılığı, Genel Sekreterlik, Genel Sekreter Yardımcılığı, Merkez Disiplin Kurulu Başkanlığı, TBMM Başkanlığı, Başbakanlık ve Bakanlık ile TBMM üyeliği yapmış Parti üyeleri, Kurultay temsilcisi olmayan İl Başkanları, İl ve İlçe Belediye Başkanları Kurultay’ın onur üyesidirler. Onur üyeleri Kurultay’da konuşabilirler, ancak oy kullanamazlar.

KURULTAY YETKİLERİ

Madde 35. Kurultay Parti tüzük ve programı çerçevesinde, bütün konuları görüşmeye, bütün kararları almaya yetkilidir. Bu çerçeve içinde, Kurultay’ın başlıca yetkileri şunlardır:

a)         Genel Başkanı seçmek,

b)         Parti Meclisi ve Merkez Disiplin Kurulu Üyelerini seçmek,

c)         Parti Meclisi’nin çalışma raporunu görüşerek karara bağlamak,

d)         Gerektiğinde partinin Tüzük ve Program’ında değişiklik yapmak,

e)         Partinin gelir gider hesabını görüşmek, kabul veya reddetmek,

f)          Toplumu ilgilendiren konularda partiye yön verecek dileklerde bulunmak veya bağlayıcı kararlar almak,

g)         Gerektiğinde partinin feshine veya başka bir partiyle birleşmesine ve böylece partinin mallarının tasfiyesine veya intikal şekillerine en az 2/3 kabul oyuyla karar vermek,

h)         Hazırlık komisyonlarından gelecek raporları görüşerek karara bağlamak,

i)          Yasalar ve tüzükle Büyük Kongre’ye verilen diğer yetkileri kullanmak.

j)         Yasaya uygun olmak koşuluyla bazı yetkilerini Parti Meclisi’ne vermek,

            k)     İlçe, il kongreleri ve Kurultay ve ayrıntılı düzenleme gerektiren konularda çalışma yönetmelikleri düzenlemek.

OLAĞANÜSTÜ KURULTAY

Madde 36. Genel Başkan’ın veya Parti Meclisi’nin salt çoğunluğunun çağrısı ile ya da Kurultay üyelerinin 1/5’inin yazılı önerisi ile Kurultay olağanüstü toplanır. Kurultay üyelerinin 1/5’in yazılı önerisi ile toplanan Olağanüstü Kurultayın gündemi, isteyenlerce düzenlenir. Ancak bu durumda gündeme seçim maddesi konulamaz.

Olağanüstü Kurultay sürerken Genel Başkan ve/veya Parti Meclisi üyeleri için en az 1/5 Kurultay üyesinin imzaladığı bir önerge ile güvensizlik ileri sürülebilir. Bu önergenin Kurultay üye sayısının salt çoğunluğunun oyu ile kabulü halinde 45 gün içinde Tüzük hükümlerine uygun olarak Genel Başkan ve/veya Parti Meclisi seçimleri yenilenir. Bu durumda uygulanacak hızlandırılmış takvimi Merkez Yürütme Kurulu belirler.

Tüzüğün 43/d maddesi hükmü saklıdır.

KURULTAY VE PARTİ İÇİ SEÇİMLER HAZIRLIK KURULU

Madde 37. Kurul, Genel Sekreter’in başkanlığında, MYK tarafından seçilen iki (2) MYK üyesi, Parti Meclisi’nce seçilen üç (3) Parti Meclisi üyesi ve ad çekme suretiyle belirlenen her bölgeden bir olmak üzere yedi (7) il başkanından oluşur. Kurulun görev süresi üç (3) yıldır. Arada boşalan üyeliklere,  yine aynı seçilme yöntemi ile yenileri seçilir.  Görevi, Parti Kurultayları ve il, ilçe kongreleri ve iç seçimlerinin en verimli şekilde yapılıp sonuçlandırılmasını sağlamaktır. Bu kurul çıkarılacak yönetmeliğe uygun olarak çalışır.

AYRIM III: PARTİ GRUPLARI

T.B.M.M PARTİ GRUBU

Madde 38. T.B.M.M Parti Grubu, partili milletvekillerinden oluşur. Parti grubu yasama görevini, Parti Programı, Kurultay kararları ve seçim bildirgesi çerçevesinde kendi kararları ile yürütür.

Genel Başkan, T.B.M.M üyesi ise Parti Grubu’nun ve Grup Yönetim Kurulu’nun başkanıdır. T.B.M.M Parti Grubu’nun çalışmaları, Grup Yönetim Kurulunun oluşumu, görev ve yetkileri T.B.M.M. Grup Yönetmeliği ile düzenlenir.

T.B.M.M. GRUP DİSİPLİN KURULU

Madde 39.  Grup Genel Kurulunca seçilen beş (5) asil, beş (5) yedek üyeden oluşur.

Partili T.B.M.M. üyelerinin, grup  yönetmeliğine, grubun bağlayıcı kararlarına aykırı davranışlarından ve tutum ve eylemlerinden doğan disiplinsizlikler ve birbirleri ile olan anlaşmazlıkları, Grup Yönetim Kurulu’nun isteği üzerine Grup Disiplin Kurulu’nca  karara bağlanır.

BELEDİYE VE İL GENEL MECLİSİ GRUPLARI

Madde 40. Belediye Meclisleri ve İl Genel Meclislerindeki partili üyeler, kendi aralarında birer grup oluştururlar.

Belediye Başkanı Parti üyesi ise, Belediye Meclisi Grubu’nun başkanıdır. Değilse, gruplar başkanlarını kendi aralarından, gizli oyla ve grubun salt çoğunluğu ile seçerler. Aynı hüküm Büyükşehir Belediyeleri için de geçerlidir.

İl Başkanı gerek gördüğünde Büyükşehir, il ve ilçeler belediye başkanlarını, belediye meclis gruplarını birlikte veya ayrı ayrı toplantıya çağırabilir.

İl Genel Meclisi Grubu’nun başkanı İl Başkanı’dır. Belediye Başkanlarının yürütme ile ilgili yasal görevleri konusunda bağlayıcı grup kararı alınamaz.

Belediye ve İl Genel Meclisi parti gruplarının çalışma yöntemleri "Belediye ve İl Genel Meclisi Grupları Yönetmeliği" ile düzenlenir.


AYRIM IV:   DİSİPLİN İŞLERİ

PARTİ DİSİPLİNİ İLE BAĞDAŞMAYAN DURUMLAR

Madde 41.  Parti disiplinine aykırılıklar şunlardır:

a)         Parti Tüzüğü’ne ve Programı’na, Kurultay ve diğer yetkili organlar kararlarına karşı davranışlarda bulunmak,

b)         Parti politikalarına ve temel ilkelerine aykırı siyasal çalışmalara katılmak,

c)         Partiye zarar veren çalışmalarda bulunmak, sözlü ve / veya yazılı propaganda yapmak,

d)         Parti çalışmalarında partili üyeye fiziksel, sözlü, psikolojik vb. şiddet uygulamak

e)         Parti adaylarına karşı ve başka parti adaylarından yana çalışmak,

f)          Gerçeklere aykırı üye yazmak, kayıt yapmak veya kayıtları bozmak,

g)         Yetkili ve görevli organ ve kurulların yasa, tüzük ve yönetmelik kuralları içinde verdikleri görevlerin yapılmasını engellemek,

h)         Parti üyeliğini kullanarak maddi çıkar elde etmek ya da girişimde bulunmak,

i)          Üye yazımlarında başkası adına üye başvuru belgesi düzenlemek, başkasının imzasını taklit etmek, gerçek dışı beyanda bulunmak, sahte belge düzenlemek, üye kayıtlarını silmek, üyeleri ayrılmış göstermek, üye yazım yönetmeliğine aykırı davranmak,

j)          Kadına yönelik her türlü şiddet, cinsel taciz, ayrımcılık uygulamak,

k)         Sigortasız, güvencesiz ve insan onuruna aykırı bir işte işçi çalıştırmak,

l)        Çocuklara yönelik şiddet uygulamak.

DİSİPLİNSİZLİK YAPTIRIMLARI

Madde 42.  Yukarıdaki suçları işleyen parti üyelerine disiplin kurulu kararı ile;

a)   Uyarı,

b)   Kınama,

c)   Parti üyeliğinden geçici olarak uzaklaştırma,

d)   Parti üyeliğinden çıkarma

cezalarından birisi verilir.

Partiden geçici olarak uzaklaştırılan üyeler, uzaklaştırma süresi içinde partili üyelere tanınan haklardan yararlanamazlar. T.B.M.M., Belediye Meclisi veya İl Genel Meclisi üyesi iseler, Grup toplantılarına katılamazlar.

Hakkında geçici çıkarma cezası verilen parti üyesi, parti çalışmasına katılamayacağı gibi, parti organlarına hiçbir öneride bulunamaz. Ancak bu hüküm, o üyenin parti tüzüğüne, programına, partinin diğer mevzuatına ve organlarının bağlayıcı kararlarına uyması zorunluluğunu ortadan kaldırmaz.

İl Disiplin Kurulu kararlarına karşı Merkez Disiplin Kurulu’na, 10 gün içinde itiraz edilebilir. Merkez Disiplin Kurulu kararları ise kesindir.

Uygulamada tedbirli olarak geçirilen süre, verilen cezadan indirilir. Tedbirli işlerde karar kesinleşinceye kadar tedbirlilik hali sürer. Tedbirli olarak Disiplin Kurulu’na verilen üye, bu kararın kaldırılmasını kararı veren Disiplin Kurulu’ndan talep edebilir. Bu takdirde, bu talep öncelikle karara bağlanır.

Disiplin Kurullarının çalışma esasları ve suçlara verilecek cezalar PM tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

GÖREVDEN AYIRMA

Madde 43. Parti görevlerine seçimle gelme ve seçimle ayrılma esastır.

Ancak;

a)         Bir disiplin suçu işlediği üst kurul kararı ile öne sürülen parti görevlisi, disiplin kuruluna sevkedildiği takdirde, sevk kararı alan kurulun salt çoğunluğunun kararı ile tedbiren  görevinden  alınabilir.

b)         İşten el çektirme sonucunda her hangi bir organ görevine devam edemez hale gelir ise eksiklik atama yoluyla tamamlanır. Yeni kurulda, görevden alınan kurul üyeleri yer alamazlar.

c)         (a) ve (b) fıkraları uyarınca görevden alınan kişi veya kurullar bu kararlara karşı, yetkili disiplin kurullarına yedi gün içerisinde itiraz edebilirler. Disiplin kurulları en geç 7 gün içerisinde itirazı karara bağlarlar. Merkez Disiplin Kurulunun bu konuda vereceği kararlar kesindir.

d)         Partinin Tüzüğü’ne, ilkelerine ve Programı’na Kurultay kararlarına karşı tutum ve davranışlarda bulunan il, ilçe ve belde başkan ve yöneticileri Merkez Yürütme Kurulu’nca en az 2/3’lük çoğunluk kararı ile görevden alınabilir ve yerine yenileri atanabilir. Bu şekilde görevden alınanların yerlerine seçim yapılmak üzere ilçe kongreleri en geç otuz gün, il kongreleri en geç kırk beş gün içinde toplantıya çağrılır. Bu kongreler seçim dönemlerinde seçim sonrasına ertelenebilir. Görevden alınan il, ilçe, belde başkan ve yöneticileri yedi gün PM’ye yapılır. İtiraz edebilir. PM’nin vereceği kararlar kesindir. Disiplin kurulları veya yetkili kurullarca suçsuz olduğuna karar verilen üyeler, tekrar diledikleri yerlerde aday olabilirler.

e) MYK,  işbu Tüzüğün kabulünü takip eden ilk olağan kurultay sürecinin tamamlanmasına kadar geçecek sure içinde, yeniden yapılandırmayı hayata geçirebilmek amacıyla gerekli gördüğü ilçe ve il örgütlerini yukarıdaki a-b-c-d bendlerindeki koşullara tabi olmaksızın yeni atama yapabilir.


DİSİPLİN KURULLARI

Madde 44. Parti üyelerinin, yöneticilerinin veya kurullarının işledikleri parti suçlarını saptama ve cezalandırma görev ve yetkisi disiplin kurullarınındır.

Merkez Disiplin Kurulu, Kurultay tarafından seçilen dokuz asil, dokuz yedek üyeden, İl Disiplin Kurulu il kongrelerince seçilen beş asil, beş yedek üyeden oluşur.

Disiplin kurulu üyeliğine seçilebilmek için, affa uğramış olsa bile, disiplin cezası almamış olmak gereklidir.

Disiplin Kurulları, ilk toplantılarında üyeleri arasından bir başkan ve bir yazman üyeyi gizli oyla seçerler.

Özürsüz olarak üst üste üç toplantıya katılmayan Disiplin Kurulu üyesinin üyeliği düşer.

DİSİPLİN KURULUNA SEVK YETKİSİ

Madde 45. Parti Meclisi üyeleri, TBMM üyeleri (grup kurulamadığı hallerde), Büyükşehir ve İl Belediye Başkanları ile İl Başkanları, İl Yönetim Kurulu üyeleri, İl Disiplin Kurulu Başkan ve üyelerinin disiplin kovuşturmaları ve yargılanmaları Merkez Yürütme Kurulu’nun sevki ile Merkez Disiplin Kurulu’nca yapılır.

İlçe Başkanları, İlçe Belediye Başkanları, Belde Belediye Başkanları ve İlçe Yönetim Kurulu üyelerinin disiplin kovuşturmaları ve yargılanmaları ise İl Yönetim Kurulu’nun sevki ile İl Disiplin Kurulu’nca yapılır.

a)         MYK, parti disiplin suçu işlediği iddia edilen TBMM Grup üyesi hakkında, TBMM Grup Yönetim Kurulu’na Grup Disiplin Kurulu’na sevki için talepte bulunur. Grup Yönetim Kurulu on beş gün içerisinde bu talebi Grup Disiplin Kurulu’na, kendi görüşünü de ekleyerek gönderir. Grup Disiplin Kurulu on beş gün içinde kararını verir. MYK bu karara Merkez Disiplin Kurulu’na başvurarak itiraz edebilir. Merkez Disiplin Kurulu’nun vereceği karar kesindir.

b)         Diğer üyelerin parti suçları, İl Yönetim Kurulunun sevki ile İl Disiplin Kurulunca kovuşturulur ve karara bağlanır.

c)         Kesin veya geçici çıkarma istemi ile disiplin kuruluna gönderilen üye,  kurulca gerekli görüldüğünde önlem olarak tüm üyelik haklarından yasaklanabilir ve varsa örgütlerdeki görevlerinden uzaklaştırılabilir.

d)          Kendisine karşı parti suçu işlendiğini belirterek başvuruda bulunan üyelerin şikâyetleri doğrudan ilgili disiplin kuruluna sevk edilir

KARARLAR

Madde 46. Disiplin kurulları, üye tam sayısının en az üçte ikisinin (2/3) katılımı ile toplanır. Kararlar oyçokluğu ile verilir.

Kesin ihraç kararı için Kurul üyelerinin beşte üçünün (3/5) oyu gereklidir.

Disiplin kuruluna sevk edilen üyenin, sözlü ve yazılı savunma hakkı vardır. Savunma için süre, savunma istenen yazının ilgiliye tebliğinden itibaren 10 gündür. Savunma istenen yazıda, kişi için yapılan suçlama açıkça belirtilir ve üyeye hakkında yapılan kovuşturma ile ilgili belgelerin birer örneği gönderilir. Süresi içinde savunmasını yapmayanlar, savunma hakkından vazgeçmiş sayılırlar.

Disiplin kurulları incelemelerini belge üzerinden yapabileceği gibi, tanık dinleme yoluna da gidebilirler.

Disiplin kurulları kendilerine gönderilen işleri 30 gün içinde karara bağlarlar. Bu süre içerisinde sonuçlandırılamayan dosyalar için Merkez Yürütme Kurulu’ndan ek süre istenebilir. Verilebilecek ek süre 15 günü geçemez.

Disiplin Kurulu’nca verilen kararlar ve gerekçeleri ilgiliye en geç 7 gün içinde tebliğ edilir.

İTİRAZLAR

Madde 47. İl Disiplin Kurulu’nun kararlarına karşı, İl Yönetim Kurulu ve/veya üyenin kendisi 10 gün içinde Merkez Disiplin Kurulu’na itiraz edebilir. Merkez Disiplin Kurulu’nca erteleme kararı verilmemişse, itiraz, İl Disiplin Kurulu kararının uygulanmasını durdurmaz.

Hakkında partiden geçici veya kesin çıkarma kararı verilen üye 30 gün içinde yetkili Asliye Hukuk Mahkemesine itirazen dava açabilir. Mahkemenin vereceği karar kesindir.

DİSİPLİN KURULLARINA İLİŞKİN ORTAK İLKELER VE KURALLAR

Madde 48.

a)         Siyasi Partiler Yasası’nın 102. maddesi uyarınca Cumhuriyet Başsavcısı’nın partiden kesin olarak çıkarılmasını istediği üye, Merkez Yürütme Kurulu’nca gecikmeksizin Merkez Disiplin Kurulu’na verilir. Merkez Disiplin Kurulu hemen toplanarak en geç üç gün içinde karara bağlar. İlgili üye, kurulun konuyu ele aldığı ilk toplantısında yazılı veya sözlü olarak savunmasını yapabilir.

b)         Seçimler sırasında ve yayın yoluyla ya da açık toplantılarda işlenen parti suçlarının kovuşturulmasında inceleme süreleri, yönetmelikle kısaltılabilir:

c)         Disiplin kurulları incelemelerini belgeler üzerinden yapabilecekleri gibi gerekli gördüklerinde tanık da dinleyebilirler, belge toplayabilirler.

d)         Kesinleşen disiplin kurulu kararları, yetkili parti organlarınca uygulanır.

e)         Eşler ile bir ve ikinci derecedeki sıhri yakınlar, aynı disiplin kurulunda görev yapamazlar.  Birbirleri ile ilgili kararlara katılamazlar.

f)          Disiplin Kurulu üyeleri, partinin diğer organlarında görev alamazlar.

g)         Partinin hiçbir organ, kurul ve toplantısında, disiplin kurullarının inceleme ve kararları hakkında görüşme yapılamaz ve karar alınamaz.

h)         Parti organ ve kurulları, disiplin kurullarının incelemelerini kolaylaştırmak ve isteklerine süresinde yanıt vermek zorundadırlar.

i)          Disiplin kovuşturması işlemlerinde, üyenin ilçe merkezindeki başvurma belgesinde belirttiği adresine yapılan bildirimler geçerlidir.

BAĞIŞLAMA

Madde 49.  Kurultay,  ilgili kişilerin yazılı başvurusu üzerine, parti üyeliğinden çıkarma cezalarını bağışlayarak kaldırma yetkisine sahiptir. Disiplin Kurullarının çalışma yöntemleri ve tüzükte belirtilmeyen diğer hususlar  " Disiplin Yönetmeliği” ile düzenlenir.

AYRIM V

MECLİSLER ve TEMSİLCİLİKLER

Madde 50. Parti, Tüzük’te belirtilen konularda veya ihtiyaç duyulan diğer alanlarda meclisler kurabilir ve temsilcilikler açabilir.

Bunların kuruluşu, çalışma yöntemleri ve parti örgütleri ile ilişkileri, yönetmelik ile düzenlenir.

KADIN MECLİSİ

MADDE 51. Kadın meclislerinin oluşumu, kuruluşu, çalışmaları, diğer parti organları ile ilişkileri, Kadın Meclisi Yönetmeliği ile düzenlenir.

GENÇLİK MECLİSİ

Madde 52. Gençlik meclislerinin oluşumu, kuruluşu, çalışmaları, diğer parti organları ile ilişkileri, Gençlik Meclisleri Yönetmeliği ile düzenlenir.

EMEK MECLİSİ

Madde 53. Emek meclislerinin oluşumu, kuruluşu, çalışmaları, diğer parti organları ile ilişkileri, Emek Meclisleri Yönetmeliği ile düzenlenir.

TEMSİLCİLİKLER

Madde 54. İl ve ilçelerde  Yönetim Kurulu, Genel Merkez düzeyinde ise  MYK kararı ile;

a)     Mahalle temsilcilikleri

b)     İş yerleri temsilcilikleri

c)     Üniversite Temsilcilikleri

d)     Birden fazla ilçe veya ili kapsayabilecek, havza, bölge, anakent temsilcilikleri

e)     Meslek kuruluşları, odalar, sivil toplum örgütleri temsilcilikleri,

f)     Yurtdışı temsilcilikleri ve benzeri temsilcilikler

oluşturulabilir.


AYRIM VI:  DANIŞMA KURULLARI

PARTİ KONFERANSLARI

Madde 55. Parti yetkili kurullarına, siyasal kararlarla ve seçimlerle ilgili önerilerde bulunmak üzere toplanan merkez, il ve ilçe düzeyindeki danışma organlarıdır. Parti danışma konferanslarına üyeler ve fahri üyeler katılır.

Parti danışma konferanslarına üyelerin ve fahri üyelerin hangi esaslar dâhilinde katılacağı ve parti danışma konferanslarının çalışma şekli, çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

PARTİ DANIŞMA KURULU

Madde 56.  Parti Danışma Kurulu,

a)     Genel Başkan

b)     Parti Meclisi üyeleri

c)     Partili Milletvekilleri ve Bakanlar

d)     İl Başkanları

e)     Partili İl Belediye Başkanları

f)     Üyeliği devam eden kurucu üyeler ile

g)     Kadın, gençlik ve emek meclislerinin kendi içlerinden seçtikleri 3’er temsilcisi

h)   Genel Başkan’ın katılmasını istediği ve yukarıda sayılan üyeler toplamının onda birini (1/10) aşmayan sayıda  kuruluş temsilcileri ve/veya kişilerden oluşur.

Parti Danışma Kurulu’nun çalışma yöntemleri Parti Konferansı ve Danışma Kurulları Yönetmeliği’nde belirtilir.  

İLÇE VE İL DANIŞMA KURULLARI

Madde 57.  Parti Danışma Kurulu uygulamasının ilçe ve illere uyarlanması biçiminde, yılda en az  bir kez İl ve İlçe Danışma Kurulları toplantısı yapılır. Üst organın onayı ile birden fazla ilçe veya birden fazla il ortak danışma kurulu toplantısı düzenleyebilirler.


AYRIM VII: DESTEK BİRİMLERİ

PLATFORMLAR

Madde 58. Parti Meclisi kararı ile; değişik konularda platformlar oluşturulabilir.

Bu platformlarda yer alması istenilen ilgili demokratik kitle örgütleri ve kişiler,  Merkez Yürütme Kurulu’nca belirlenir. Platformlar, sorumlu MYK üyesinin veya Genel Başkan’ın çağrısı ile toplanıp, gündemlerini görüşerek, görüşlerini MYK’ya iletilmek üzere Genel Sekreterliğe verirler.

Platformların kuruluşu, çalışma yöntemleri ve ana parti örgütleri ile ilişkileri, Platformlar Yönetmeliği ile düzenlenir.


PARTİ ENSTİTÜSÜ

Madde 59.  Araştırma faaliyetleri ve hazırlayacağı yıllık raporlarla parti politikalarının oluşturulma sürecine katkıda bulunmak ve parti politikalarını üyelere aktarmak amacıyla EŞİTLİK VE DEMOKRASİ PARTİSİ Enstitüsü kurulacaktır. Bu çalışmalarının yürütülmesine esas ilkeler ve Enstitü’nün kuruluş ve işleyişi, hazırlanacak olan yönetmelik ile düzenlenir.


PARTİ DENETMENLERİ

Madde 60.  Parti Denetmenleri, kurulları yönetsel ve mali açıdan denetleyebilme bilgi ve becerisine sahip, parti üyeleri arasından Merkez Yürütme Kurulu tarafından seçilir.

Parti Denetmenlerinin sayısı, nitelikleri, görev ve yetkileri, Parti Denetmenleri Yönetmeliği’nce belirlenir. Parti Denetmenleri siyasal uygunluk denetimi yapamazlar.


BÖLÜM VI

SEÇİM İŞLERİ VE ADAYLIK

AYRIM I: ADAYLIK

Madde 61.

Adaylık için başvuru tarihleri Merkez Yürütme Kurulu’nca saptanır ve açıklanır.

Adaylık başvuruları TBMM üyeliği adaylıkları için Genel Sekreterliğe, yerel seçimler için il ve ilçe örgütlerine yapılır.



Seçimlerde aday olacaklar için MYK tarafından yasal nitelikler açısından bir ön inceleme yapılır veya yaptırılır.

Parti üyesi olmayanlardan Merkez Yürütme Kurulu’nca ön seçime, aday yoklamalarına ve merkez yoklamasına katılmaları uygun bulunanlar tüzüğün ilgili maddesi uyarınca MYK’ca doğrudan asıl üye yazılabilirler.


SEÇİMLERDE PARTİ ADAYLARININ BELİRLENMESİ

Madde 62.  Yapılacak seçimlerde partinin adayı olmak isteyenler, MYK’ca belirlenecek başvuru yerlerine:

a)         Kısa özgeçmişlerini,

b)         Aidatlarını ödediklerini gösteren üye olduğu ilçenin düzenlediği belgeyi,

c)         Yasa ile istenen diğer belgeleri verirler.

Bu belgeler üzerinden yetkili kurulca yapılacak incelemede, adaylığı için yasal sakınca bulunanlar ile ödentilerini ödemeyenlerin başvuruları kabul edilmez. MYK kararı ile üye yapılanlar (b) bendinden muaftır.

MYK, partili olmayan adayların adaylıklarını gerekçe göstermeden reddedebilir.

SEÇMEN EĞİLİM YOKLAMASI

Madde 63.   MYK’nın kararlaştırdığı yerlerde, MYK tarafından aday adayı olmaları kabul edilmiş olanların aday olacağı, seçmen eğilim yoklaması yapabilir.

Bu yoklamada ilgili seçim çevresinde kayıtlı her seçmenin oy kullanması özendirilir. Seçmen eğilim yoklamasında oy kullananların sayısı, eğilim yoklamasının yapıldığı seçim çevresindeki parti üye sayısının iki katından az olursa, o yoklama geçersiz sayılır.

Seçmen eğilim yoklamasında belirlenen sonuçlar, MYK tarafından değerlendirilir.

ÖNSEÇİM

Madde 64. Tüm seçimlerde aday belirleme için ön seçim esastır. Adaylar ve sıraları o seçim çevresindeki seçme ve seçilme hakkına sahip tüm üyelerin katılacağı ve yargı gözetiminde yapılacak ön seçim ile belirlenir.

Parti Meclisi madde 65’de belirtilen hallerde Genel Seçimlerde aday belirlenmesini merkez yoklaması ile yapmayı kararlaştırabilir.

Önseçimde de gençlik ve kadın kotası uygulamasına uyulur.

MERKEZ YOKLAMASI

Madde 65. T.B.M.M. üyeliği seçimlerinde; seçim çevresinde

a)      Parti örgütü bulunmaması

b)      Gösterilmesi gereken aday sayısından daha az sayıda aday başvurusu olması,

c)     Ön seçim sonuçlarının, hukuken geçerli bir nedenle, yetkili kurullarca geçersiz sayılması hallerinde, adaylar ve sıraları Parti Meclisi’nce saptanır.

Ayrıca parti yararları göz önünde tutularak ön seçim yapılacak seçim çevrelerinde, adayların ve sıralarının kısmen Parti Meclisi’nce saptanmasına karar verilebilir. Tüm seçim çevrelerindeki merkez adaylarının toplam sayısı TBMM üye tam sayısının % 5’ini aşamaz.

YEREL SEÇİMLERDE PARTİ ADAYLARININ BELİRLENMESİ

Madde 66. Yerel seçimlerde parti adaylarının belirlenmesi ile ilgili hususlar Önseçim ve Adaylık Yönetmeliği ile düzenlenir.

ADAYLARIN BİLDİRİLMESİ

Madde 67. Genel Başkan, önseçimle belirlenen aday listelerine, Parti Meclisi’nce belirlenen adayları da katarak, seçim çevrelerine göre düzenlenen parti adayları listesinin süresi içinde Yüksek Seçim Kurulu’na verilmesini sağlar.

ADAY LİSTELERİNDEKİ EKSİKLERİN TAMAMLANMASI

Madde 68. Aday listeleri kesinleşmeden herhangi bir nedenle bu listelerde  boşalma olursa ve listedeki sıraya göre kaydırma sonunda liste tamamlanamazsa, eksiklikler Merkez Yürütme Kurulu’nca tamamlanır.

BÖLÜM V

MALİ HÜKÜMLER

Madde 69. Parti faaliyetleri gibi mali işler de tüm üyelerin ve kamuoyunun izlemesine ve değerlendirmesine açıktır.

Bu amaçla, partinin Web Sitesinde açılacak bir dosyada, üç ayda bir yenilenecek verilerle partinin gelirleri ve giderleri izlenebilir.

Partinin gelir kaynakları şunlardır:

a)         Parti üyelerinden alınan giriş ve üyelik ödentileri,

b)         Partili milletvekillerinden alınacak ödentiler,

c)         Adayların bağışları,

d)         Parti Bayrağı, rozet ve benzeri satışlardan sağlanacak gelirler,

e)         Parti yayınlarından sağlanacak gelirler,

f)          Üye kimlik kartı, parti defteri ve makbuzlar gibi basılı evrakın satışından elde edilecek gelirler,

g)         Partice düzenlenecek balo, eğlence, kültür ve sanat etkinlikleri gibi gösteri çalışmalarından elde edilecek gelirler,

h)         Parti mal varlığından elde edilecek gelirler,

i)          Devlet yardımı ve Siyasi Partiler Yasası’nın 110. Maddesi uyarınca partiye intikal edecek mallar, doğmuş ve doğacak hak ve alacaklar,

j)          Partili belediye başkanları ile belediye ve il genel meclisleri üyelerinin grup ödentileri,

k)         Gerçek ve tüzel kişilerce partiye yapılacak ayni ve nakdi bağışlar.

Parti mal varlığından elde edilecek gelirler dışında parti gelirlerinden, vergi, resim ve harç ödenmez.

Yukarıda yazılı gelirler partinin hangi birimince ve kimin eliyle sağlanmış olursa olsun parti tüzel kişiliğine aittir.

Gelirler, Merkez Yürütme Kurulu’nca bastırılacak ve seri numaraları genel merkezde kayıtlı dipkoçanlı makbuzlar karşılığında alınır. Parti örgütü, aldığı ve kullandığı makbuzlar dolayısıyla Merkez Yürütme Kurulu’na karşı sorumludur.

Parti Genel Merkezi’nin açıkça ve yazılı olarak  yetkilendirmediği hallerde, her il ve ilçe örgütünün borç ve diğer mali yükümlülükleri o il veya ilçeye aittir.  Bunların borç ve  diğer mali yükümlülüklerinden Parti Genel Merkezi hiçbir şekilde sorumlu olmadığı gibi, bir il, ilçe veya belde örgütünün borç veya diğer mali yükümlülüklerinden bir üst organ veya başka bir il, ilçe veya belde sorumlu tutulamaz. Aynı şekilde Genel Merkez’in mali yükümlülüklerinden alt kademeler sorumlu değildir.

Partice; üyelere, gerçek ve tüzel kişilere hiçbir şekilde borç verilemez. Partinin mali işleri ve bu tüzükte söz edilmeyen diğer hususlar,  Parti Hesap İşleri Yönetmeliği ile belirlenir.

BÖLÜM VI

ETİK DEĞERLER VE UZLAŞI KURULU

Madde 70.

Etik Değerler ve Uzlaşı Kurulu’nun  amacı, Parti üyelerine ve seçmenlere, yasal ve tüzüksel güvencenin yanı sıra bir vicdani güvence sağlamaktır.

Kurula, parti, iş, işlem, eylem, karar ve uygulamaları ile yöneticiler ve üyeler arası ilişkilerde, dürüstlük, demokratlık, adalet, onur gibi değerlere uyulmadığını düşünen herkes başvurabilir.

Kurul önüne gelen konuyu inceleyerek, gerekirse ilgililerle görüşerek  ve bir görüş ve/veya çözüm önerisi oluşturur. Bu görüş ve/veya çözüm önerisi bütün ilgili kişi ve kurullara iletilerek konunun uzlaşma yolu ile halli istenir. Bu yolla çözüme ulaşılamadığı takdirde, Kurul, konuyu ve görüşünü parti örgütlerine açıklar.

Etik Değerler ve Uzlaşı Kurulu; Parti Meclisi’nce seçilecek üç (3) üye, PM tarafından seçilecek üç (3) İl Başkanı ve  Genel Başkan’ca  Parti dışından saygın hukuk ve düşünce insanları arasından seçilecek  üç (3) kişi olmak üzere dokuz (9) üye’den oluşacaktır. Genel Başkan tarafından seçilen üç (3) üyenin görev süreleri beş (5) yıl ve Parti Meclisi’nce seçilecek üyelerin görev süresi iki olağan Kongre arasıdır. İl Başkanlarının arasından gelenlerin görev süresi ise, İl Başkanlığı görev süresi ile sınırlıdır.

Kurul üyeliklerinde boşalma olması halinde, yerleri, her kesimin kendi içinden ve seçildikleri yöntemle doldurulacaktır. Kurul başkan ve yazmanını kendi içinden seçecektir.

BÖLÜM VII

YÜRÜRLÜK

Madde 71. Bu Tüzük 13 Mart 2010 tarihinde toplanan SHP III. Olağanüstü Kurultay’ında,  Ek ve Geçici Maddeleri ile birlikte,  kabul edilmiş ve yürürlüğe girmiştir.

************

BÖLÜM VIII

EK VE GEÇİCİ MADDELER

EK  MADDELER:

Ek Madde 1. 13 Mart 2010 tarihinde yapılan SHP III. Olağanüstü Kurultayı, 12 Mart 2010 tarihinde yapılan EŞİTLİK ve DEMOKRASİ PARTİSİ Kurucular Kurulu’nun aldığı, SHP tüzel  kişiliğinde  birleşme kararını kabul etmiştir.

Ek Madde 2. Birleşilen EŞİTLİK ve DEMOKRASİ PARTİSİ’nin kurucuları ile SHP’nin parti üyeliği devam eden kurucuları bir tek Kurucular Kurulu oluşturmuşlardır.

Ek Madde 3. Birleşilen EŞİTLİK ve DEMOKRASİ PARTİSİ’nin kurucuları aynı zamanda SHP üyesi olmuşlardır.

Ek Madde 4.  Birleşilen  EŞİTLİK ve DEMOKRASİ PARTİSİ ile SHP’nin hak  ve yükümlülükleri SHP tüzel kişiliğinde oluşan tek  partiye aittir.


GEÇİCİ MADDELER:

Geçici Madde 1.  13 Mart 2010 tarihinde toplanan SHP III. Olağanüstü Kurultayı’nda Parti Meclisi ve Merkez Disiplin Kurulu seçimleri Blok Liste usulü ile belirlenecektir. Sayım listeler esasına göre yapılacaktır. Listeler üzerindeki işaretler dikkate alınmayacaktır.   Her aday ancak bir listede yer alabilecektir. Bu Kurultay’a özgü olarak, kotalar blok listede yer aldığı oranda uygulanacaktır. Kurultay Çalışma Yönetmeliği de bu Tüzük’le uyumu ölçüsünde uygulanacaktır.

Geçici Madde 2.  SHP III. Olağanüstü Kurultayı’nda Parti Meclisi ve Merkez Disiplin Kurulu üyeliklerine adaylık, Kurultay’da, seçimlere geçmeden önce, Kurultay Başkanlığı’nın belirlediği saate kadar yapılabilecektir.

Geçici Madde 3. Bu Tüzüğün üyeliklerle ilgili kısıtlayıcı hükümleri, partinin yeni kadrolarla genişlemesi dikkate alınarak kabulünden itibaren bir (1) yıl sonra uygulamaya konacaktır.

Geçici Madde 4.   MYK kararıyla beklemeden asıl üye olma konusundaki 8. maddenin son fıkrasındaki sınırlayıcı hüküm, bu Tüzük değişikliğinin  kabulünden bir yıl sonra yürürlüğe girecektir.

Geçici Madde 5. MYK, bu tüzüğün kabulünden itibaren bir yıl içinde, üyeliklerin yenilenmesi, konusunda tam yetkilidir.

Geçici Madde 6. SHP’nin Olağan Kurultay sürecinin başlangıç tarihini öne alma yetkisi PM’ne verilmiştir.